Skip to content

Griep!

februari 1, 2016

1 februari 2016 – Vanochtend in bed blijven liggen. Het zat er al aan te komen. Vorige week een gemene tinteling in mijn lip. Een hoestje. Beetje stijf in de knoken. Gisteren brak-ie dan door: de griep. Sta ik ’s middags in de tuin nog haardhout te kloven, een paar uur later zit ik met een dikke deken om me heen te nippen aan een glas hete citroendrank met aspirine d’rin verkruimeld. Ik troost me dat ik de enige niet ben. 84 op elke 100.000 inwoners heeft het, zegt het RIVM. Ze vermelden er vrolijk bij dat een paar jaar geleden 60.000 zielen het leven lieten, 8.000 stuks meer dan begroot. Drastische maatregelen zijn dus geboden.

Het ergst is de nacht. Door de horizontale ligging stuwen de bronchiën het slijm makkelijker naar de neus. Eenmaal daar gearriveerd droogt het op tot een dikke prop. In halfslaap doe je je mond open om toch maar aan lucht te komen. Tot je ontdekt dat je kussen kleddernat is van de kwijl. Neus snuiten heeft geen zin, want de prop zal alleen maar groter zijn geworden. Bovendien wil ik mevrouw G. die heerlijk naast me ligt te ronken niet wakker maken. Ik hoor de eerste vogels kwetteren. Ik zie een mauve waas van licht ergens op de wand. Ik wou dat het halfzeven was. Voor een stomend hete douche die de enorme prop in mijn neus oplost. Maar zover is het nog lang niet.

Ik dommel weg en zie mezelf naar de keuken sluipen. Uit de lade vis ik een grootverpakking satéstokken, van die lange. In mijn ellende heb ik geen keus. Met een zo’n spies peur ik een beetje in mijn neus. Het kriebelt meer dan dat het pijn doet. Ik duw verder. Tot ik op weerstand stuit. Kraakbeen zeker. Ik moet er langs om die vermaledijde prop door te prikken. Ik draai de houten spies en vind een doorgang. Nu flink zijn! Zo erg kan het niet worden, want voorbij de neus kom je uit in de holle ruimte van je voorhoofd. Ik stoot door. Eensklaps zie ik het aanrecht rood kleuren. Bloed en het houdt voorlopig niet op.

Ik mag hopen dat ik ook bij deze griepepidemie niet onder de sterfgevallen buiten of binnen begroting val.

From → Uncategorized

One Comment
  1. Fred Smith permalink

    Oei, Werend, ‘ouwe Culemborger’ ; dat ging dus eigenlijk te ver. Gewoon uitzieken en de satéstokken gebruiken waarvoor ze zijn bedoeld.
    Enne… : Beterschap !
    Vriendelijke groet,
    Fred

Geef een reactie

