Skip to content

Paasmijmering

maart 24, 2016

24 maart 2016 – Gisteren bij de uroloog geweest voor controle op specifiek antigen van de prostaat. Drie jaar geleden bleek dit regelaartje van erectie en stuwing van sperma vol kanker te zitten.  De beslissing was gauw genomen: eruit met het maatje dat mijn mannelijk genoegen zoveel jaren trouw had gediend. Het consult gisteren bracht mijn gedachten terug naar de operatietafel in het Antoniusziekenhuis.

Daar lag ik in mijn tochtige operatiehemdje. Schrik voor de uitname van het orgaantje zelf had ik niet. De dokters hadden me voorgelicht hoe de operatie zou gaan. De uitdaging zat ‘m in het  sparen van de zenuwen die vrijwel op de prostaat liggen. Om dit voor mekaar te krijgen zou ik met de operatierobot geholpen worden. Zwager F. die er zelf als chirurg – maar dan bij dieren –  tientallen jaren op had zitten was enthousiast. ‘Die robot bibbert tenminste niet.’

Ik was wel bang voor de narcose. Het heeft iets van tijdelijk doodgaan, maar wat als je dood uit je narcose wakker wordt? Ik lag bloot en machteloos op de gladde operatietafel. Ik keek in het gezicht van de anesthesist die een niets-aan-de-handpraatje met me begon. Ik hoorde een Vlaamse tongval en ik stelde hem een net zulke niets-aan-de-handvraag. ‘Hoe komt u toch aan dat accent?’

  • ‘Awel, ik zijn geboren in Antwerpen, hè. Dan krijgt ge dat.’

Zijn luchtige antwoord gaf me moed om de hamvraag te stellen.

  • ‘Dokter, ik ben zo bang dat ik in de narcose doodga. Merk ik dat?’
  • ‘Nee. Maar wees gerust, we hebben alles goed in de hand.’
  • ‘Ja, maar als het toch gebeurt, zie je dan een tunnel?’

‘Dat weten we niet. Maar mocht het zover komen en ge ziet bovendien een licht, waarschuw me dan.’

From → Uncategorized

Geef een reactie

Geef een reactie

